Buty narciarskie

But narciarski

  1. but wewnętrzny, termicznie dopasowywany do stopy
  2. rzep dopinający
  3. klamra aluminiowa
  4. canting (odchylenie na boki)
  5. regulacja twardości

Dobrze dopasowany but ma duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy i stopień kontroli nad nartami. Istotnym elementem są wytrzymałe klamry, najlepiej aluminiowe, gdyż pod wpływem dużych przeciążeń dźwigni, plastik łatwo ulega zniszczeniu uniemożliwiając stabilne utrzymanie stopy w bucie.

Stopień twardości buta (flex index) dobiera się zależnie od zaawansowania narciarza, charakteru jazdy i rodzaju dyscypliny:

60 – 85 : jazda rekreacyjna, noga nie jest nadmiernie ściśnięta, krążenie nie jest utrudnione,
90- 110: jazda z dużą prędkością; slalom; krążenie może ulec pogorszeniu w wyniku nadmiernego ściśnięcia przez dłuższy okres czasu; buty przeznaczone dla ekspertów, instruktorów, zaawansowanych,
120 – 140 : jazda z bardzo dużą prędkością; slalom; noga nie wytrzymuje zbyt długo przy spójnym ściśnięciu; buty przeznaczone dla zawodników.

Ewolucje

Skręt równoległy długi

Kończąc poprzedni skręt, wykorzystujemy siłę odśrodkową i lekko podwyższamy pozycję. Pochylamy tułów w kierunku zamierzonego skrętu, jednocześnie zmieniając krawędzie. Rozpoczynając skręt, obniżamy pozycję i przechylamy kolana oraz biodra do wewnątrz skrętu...

Zobacz »


Śmig

Ewolucja polegająca na wykonywaniu szybkich rytmicznych skrętów blisko linii spadku stoku. Podczas jazdy utrzymujemy pozycję poszerzoną, w której narty rozstawione są na szerokość bioder. Kończąc poprzedni skręt, wbijamy kijek i podnosimy pozycję, odciążając tyły nart. Wprowadzamy narty w skręt rotacją nóg wokół dziobów...

Zobacz »


Freestyle

Dziedzina narciarstwa polegająca na wykonywaniu ewolucji w powietrzu, przy współpracy z hopką lub rynną, na rurkach lub innych fragmentach śnieżnego parku...

Zobacz »