Buty narciarskie
- but wewnętrzny, termicznie dopasowywany do stopy
- rzep dopinający
- klamra aluminiowa
- canting (odchylenie na boki)
- regulacja twardości
Dobrze dopasowany but ma duży wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy i stopień kontroli
nad nartami. Istotnym elementem są wytrzymałe klamry, najlepiej aluminiowe, gdyż
pod wpływem dużych przeciążeń dźwigni, plastik łatwo ulega zniszczeniu uniemożliwiając
stabilne utrzymanie stopy w bucie.
Stopień twardości buta (flex index) dobiera się zależnie od zaawansowania narciarza,
charakteru jazdy i rodzaju dyscypliny:
60 – 85 : jazda rekreacyjna, noga nie jest nadmiernie ściśnięta, krążenie nie jest
utrudnione,
90- 110: jazda z dużą prędkością; slalom; krążenie może ulec pogorszeniu w wyniku
nadmiernego ściśnięcia przez dłuższy okres czasu; buty przeznaczone dla ekspertów,
instruktorów, zaawansowanych,
120 – 140 : jazda z bardzo dużą prędkością; slalom; noga nie wytrzymuje zbyt długo
przy spójnym ściśnięciu; buty przeznaczone dla zawodników.
Ewolucje
Skręt równoległy długi
Kończąc poprzedni skręt, wykorzystujemy siłę odśrodkową i lekko podwyższamy pozycję.
Pochylamy tułów w kierunku zamierzonego skrętu, jednocześnie zmieniając krawędzie.
Rozpoczynając skręt, obniżamy pozycję i przechylamy kolana oraz biodra do wewnątrz
skrętu...
Zobacz »
Śmig
Ewolucja polegająca na wykonywaniu szybkich rytmicznych skrętów blisko linii spadku
stoku. Podczas jazdy utrzymujemy pozycję poszerzoną, w której narty rozstawione
są na szerokość bioder. Kończąc poprzedni skręt, wbijamy kijek i podnosimy pozycję,
odciążając tyły nart. Wprowadzamy narty w skręt rotacją nóg wokół dziobów...
Zobacz »
Freestyle
Dziedzina narciarstwa polegająca na wykonywaniu ewolucji w powietrzu, przy współpracy
z hopką lub rynną, na rurkach lub innych fragmentach śnieżnego parku...
Zobacz »